Başarılı Olma Stratejileri 2; Ben nasıl öğreniyorum? (Öğrenme Stilleri 1: Dunn ve Dunn İle Grasha ve Riechman'ın modelleri)
Herkese Merhaba..!
Bir önceki Başarılı olma stratejileri 1: İyi bir plan yapmak adlı yazımızda başarılı olma yolunda plan yapmanın öneminden bahsetmiştik.
Bu yazımızda ise başarılı olmamızı ve yaptığımız planı etkileyen bir faktörden bahsedeceğiz; Öğrenme Stillerimiz..
Yani aslında bu yazıda, ben nasıl öğreniyorum? sorusuna cevap bulmaya çalışacağız.. Dilerseniz nasıl öğrendiğimize dair bir fikir edinebilmek için yazımıza geçelim
Öğrenmeyi etkileyen bir çok faktör vardır; ancak bunlar genel olarak üç başlık altında toplanabilir bunlar;
Öğrenen ile ilgili faktörler,
Öğrenilecek malzeme ile ilgili faktörler,
Öğrenme Stratejileri ile ilgili faktörler..
Bunlara ileriki yazılarımızda tek tek değinceğiz ama şuan cevaplanması gereken çok daha önemli bir soru var: Neden öğrenmeyi etkileyen bir çok faktör var?
Çünkü bireysel farklılıklar var
Her birimiz kendimize özel doğduk..
Ama ikizler?.. diyebilirsiniz..
İkiz doğmuş olsanız bile sadece görünüş olarak ikiz kardeşinize benzersiniz; duygularınız, düşünceleriniz, zekanız, öğrenme stilleriniz, hobileriniz, tutumlarınız vb.. ile ikiz kardeşinizden ayrılırsınız..
Kaldı ki yapılan birçok bilimsel araştırma sonuçları da bu söylediklerimi desteklemektedir..
Öğrenen ile ilgili faktörlerden olan öğrenme stillerimizdeki farklılıklarımız da bundan kaynaklanmaktadır..
Öğrenme stilleri, bireylerin öğrendikleri bilgileri zihinlerine işlemelerinde kullandıkları farklı yollardır..
Öğrenme stillerini, kişiliğin alt boyutu yani öğrenenin öğrenme kişiliği olarak da tanımlayabiliriz.. Kaldı ki öğrenme stilleri zeka, kişilik, deneyim, beceri, tutum gibi kavramlardan etkilenmektedir..
Öğrenme stillerini şu şema ile de tanımlayabiliriz:
Öğrenme Stilleri bireysel farklılıkları ele aldığı için bu stillerle ilgili de farklı modellemeler oluşturulmuştur. Bunlar;
1. Dunn ve Dunn'un modeli (1993):
Dunn ve Dunn bu modelinde, öğrenme stilini oluşturan ve öğrenmeye etki eden; Çevresel, Duygusal, Sosyolojik, Fiziksel ve Psikolojik 5 ana faktörden bahsetmiştir. Modelde öğrencilerin çalışma ortamındaki tercihleri dikkate alınmıştır.
- Öğrenme Stilini Etkileyen Çevresel Faktörler:
- Ses: Öğrenme ortamında kullandığınız ses düzeyidir. Örneğin;
Bir konuyu sesli bir ortamda mı yoksa sessiz bir ortamda mı öğrenirsiniz ?
Ders çalışırken müzik dinlemeyi tercih eder misiniz?
Bir konuyu müzik dinlerken mi sessiz bir ortamda mı daha iyi anlarsınız?
- Isı: Öğrenme ortamındaki tercih ettiğiniz ısı düzeyidir. Örneğin;
Konuyu öğrendiğiniz ortamın ısısıyla ilgili çevrenizdekiler nasıl bir yorum yapar?
- Işık: Öğrenme ortamındaki tercih ettiğiniz ışık düzeyidir. Örneğin;
Konuyu öğrendiğiniz ortamın ışık durumuyla ilgili çevrenizdekiler nasıl bir yorum yapar?
Sizce ders çalıştığınız ortamın aydınlatması nasıl olmalı?
Konuyu ışığın hangi parlaklığı ve açısında daha iyi öğrenebilirsiniz?
- Ortam: Öğrenme ortamınızın çeşidi ve düzenidir. Örneğin;
Koltuk gibi rahat bir yerde mi yoksa masa ve sandalye de mi konuyu daha iyi anlarsınız?
Çalıştığınız ortam düzenli mi dağınık mı olmalı?
2. Öğrenme Stilini Etkileyen Duygusal Faktörler:
- Motivasyon: Öğrenilecek konuyu öğrenme isteğinizdir. Öğrenmeye yönelik güdülenme olarak da ifade edilmektedir. Örneğin;
Eğer Matematiği öğrenmek için can atıyorsanız,
Matematik dersini seviyorsanız,
Matematik dersi kolay geliyorsa
Matematik sınavından yüksek not almanız çok önemliyse
Matematik dersine ilişkin motivasyonunuz yükselir, matematik dersini öğrenmeniz kolaylaşır
Ancak
Matematik dersini sevmiyorsanız,
Matematik dersi zor geliyorsa,
Matematik Dersinin sorularını çözemiyorsanız,
Matematik sınavından düşük not alıyorsanız
Matematik dersine ilişkin motivasyonunuz düşer, matematik dersini öğrenmeniz zorlaşır
- Sabır (Kararlılık): Eğer sabırsız bir kişiliğe sahipseniz ve çok çabuk dikkatiniz dağılıyorsa, öğreneceğiniz konu soyutlaştıkça ve karmaşıklaştıkça konuyu öğrenme ihtimaliniz azalır.
Bu tür bir durumda ortamdaki dikkatinizi dağıtan şeyleri ortamdan çıkarmalısınız
Konuyu dinlemek için çok az vakit harcamalı görsellere ve uygulamaya ağırlık vermelisiniz
Ders çalışma sürenizi de dinlenme sürenizi de kısa tutmalısınız
- Sorumluluk: Bu sizin bir işi bitirmeden başka bir işe başlayıp başlamama durumunuzla ilgilidir. Yani;
Aynı anda bir iş mi,
Birden çok iş mi yapmayı seversiniz?
Bir işi yapmaya kendi başınıza başlayabilir misiniz?
- Yapı: Konuyu öğrenirken dış ortamdan yönlendirilmeye mi ihtiyaç duyarsınız? Yoksa içsel süreçlerinizle kendinizi yönlendirebilir misiniz? Bu durum dıştan yapılanma ve içten yapılanma olarak ifade edilmektedir.
3. Öğrenme Stilini Etkileyen Sosyal Faktörler:
Bu faktör sizin öğrenme sürecinde konuyu akrandan öğrenmeyi mi, yetişkinden öğrenmeyi mi, bireysel öğrenmeyi mi, çift (eşli) öğrenmeyi mi, takım çalışmasıyla öğrenmeyi mi? vb seçeneklerden hangisini tercih ettiğinizi içermektedir..
4. Öğrenme Stilini Etkileyen Fiziksel Faktörler:
- Algı: Hangi duyunuzla daha iyi öğrendiğiniz içeren bir faktördür. Yani:
İşiterek mi,
Dokunarak, yaparak mı,
Görerek mi daha iyi öğrenirsiniz?
- Girdi: Konuyu bir şeyler yiyip içerek mi yoksa yiyip içmeden mi daha rahat öğrendiğnizle ilgili bir faktördür..
- Zaman: Günün hangi saatinde daha iyi öğrendiğinizle ilgili bir faktördür. Yani bir konuyu;
Sabah erken saatlerde mi,
Öğle saatlerinde mi,
Yoksa gece geç saatlerde mi çalışırsanız daha iyi öğrenirsiniz?
- Hareket: Konuyu sabit bir şekilde oturarak mı yoksa hareket ederek mi daha rahat öğrenirsiniz?
5. Öğrenme Stilini Etkileyen Psikolojik Faktörler:
- Bütünsel- Çözümleyici: Öğrenmek istediğiniz konuyu bir bütün içinde mi yoksa parçalara ayırarak mı daha iyi anlarsınız?
- Yarı küresellik: Öğrenirken beyninizin sağ yarım küresini mi yoksa sol yarım küresini mi kullanırsınız?
- Girişken- Yansıtıcı: Bir konuyu öğrenme sürecinde çok çabuk mu tepki verirsiniz yoksa tepki vermek için sürecin sonuna kadar bekler misiniz?
Dunn ve Dunn modelinde öğrenmeye yönelik şu ilkelere yer vermektedir;
- İnsanların birçoğu öğrenme yeteneğine sahiptir.
- Öğrenme sürecinde kaynaklar ve öğrenmeye yönelik faktörler öğrenme stiline göre ayarlanabilir.
- Her birey bir güce sahiptir ancak bu gücün sınırı bireyden bireye değişir.
- Herkesin öğrenme sürecinde farklı tercihleri vardır. Bunlar kişiler tarafından ölçülebilir ve değerlendirilebilir.
- Yeni ve zor bir bilgi ile karşılaşmak, öğrenme stilini fark etmek için bir avantajdır.
- Öğrenme stiline göre oluşturulan ortam başarıyı artırır.
2. Grasha ve Riechman Modeli:
Grasha ve Riechman, Dunn ve Dunn'un sınıflamasına benzeyen bir sınıflama yapmışlardır. Bu modelde öğrenme stili; 3 sınıf, karşılıklı altı boyutta ele alınmıştır. Bireylerin öğrenme etkinliklerine verdikleri tepkiler üzerinde durulur.
1.Katılımcı öğrenenler:
Dersi derste dinlemeyi severler. Topluluklarda öğrenen kişilerdir. Bir grup, kalabalık içinde yer almayı tercih ederler. Tartışmayı çok severler. Yeni bilgi edinmek ve paylaşmaktan zevk alırlar.
2.Pasif öğrenenler:
Katılımcı öğrenenlerin tam tersidir. Bireysel öğrenmeyi severler, topluluklarda olmaktan, göz önünde olamaktan hoşlanmazlar. Derse karşı motivasyonları düşük kişilerdir.
3.Rekabetçi öğrenenler:
Öğrenme ortamında yapılan etkinliklerde diğer öğrenenlerle rekabet, yarış içindedirler. Ders başarıları başta olmak üzere her konuda sınıf içinde kendilerini göstermek ve ön plana çıkmak isterler.
4.İşbirlikçi öğrenenler:
Öğrenme etkinliklerini yaparken işbirliği ve paylaşımı tercih ederler. İşbirlikli grupla daha iyi öğrenirler. Gruplarda yapılan etkinliklerde aktif görev alırlar. Grupta konuları tartışmayı severler
5.Bağımlı öğrenenler:
Kendi başlarına öğrenemeyecekleri ve başarılı olamayacaklarını düşünürler. Bir uzmanın merkezde kendilerini yönlendirdiği öğrenme ortamını tercih ederler. Sadece gerekeni öğrenirler. Fazla meraklı değildirler.
6.Bağımsız öğrenenler:
Kendi başlarına öğrenmeyi tercih ederler. Yönlendirilmekten hoşlanmazlar. Planlamadan çok hoşlanmazlar. Öğrenme hızlarına uygun bireyselleştirilmiş öğrenme ortamlarını tercih ederler.
Grashaya göre bilgiyi kolay ve kalıcı öğrenmek için:
- Bilgi yaparak yaşayarak, gözlem yaparak ve zihinde biçimlendirilerek öğrenilmelidir.
- Bilgi öğrenilirken çeşitli materyaller kullanılmalı, sosyal olarak aktif olunmalıdır.
- Öğrenmede süre doğru kullanılmalıdır.
Öğrenme stilleri ile ilgili daha birçok model bulunmaktadır bundan sonraki yazılarımızda bu modellerden bahsedilecektir
Bu yazıyla ilgili kaynaklara ve ayrıntılara ulaşmak için buradaki kaynakçaya tıklayınız
Mutlu,
Başarılı ve
Huzurlu günler geçirmeniz dileğimle...
Bu konuyla ilgili bir sonraki yazıya şuradan ulaşabilirsiniz








Yorumlar
Yorum Gönder