Bir öğretmenin yetenekleri; Üst bilişin Ögeleri

 

  Şimdi Düşünme Üzerine Düşünmek.. Üst Biliş - Metacognition adlı bir önceki yazımızda tanımlamaya çalıştığımız üst bilişi daha da somutlaştıralım ve üst bilişin ögelerinden bahsetmeye başlayalım..

    Üst bilişi bir öğretmene benzetelim ..

    Öyle bir öğretmen ki her anınızda yanınızda ..

    Sizin hem dışsal hem içsel düşüncelerinizi bilen bunlar arasındaki tutarsızlıkları yakalayabilecek bir öğretmen..

    Böyle bir öğretmenden ders aldığınızı düşünün .. Sizce ne kadar başarılı olursunuz?

    Tahmin ettiğinizden daha fazla.. 

    Öğretmenlerimizin başarılı olmamızı sağlamak için kullandıkları üç yetenekleri vardır ki bunlar: 
        • Bilgi verme, 
        • Öğrenme sürecimizi izleme ve 
        • Öğrenip öğrenmediğimizi kontrol etmedir.
    İşte üst biliş de bizi başarıya götürmek için buna benzer üç öge kullanır. Üst bilişin bu üç ögesine:
        • Üst bilişsel bilgi 
        • Üst bilişsel izleme 
        • Üst bilişsel kontrol denir 
    Üst bilişsel bilgi bizim kendimiz hakkındaki bilgilerimizdir; başarılarımız, eksiklerimiz, yanlışlarımız, yaşadığımız içsel süreçler vb .. 

    Üst bilişsel izleme başarı yolunda attığımız adımlar ve bu adımların farkında olmamızı sağlayan bir sistemken.. 

    Üst bilişsel kontrol  üst bilişsel bilgi ve izlemede yaşanan aksaklıkları gözden geçirmemizi ve düzeltmemizi sağlayan başka bir sistemdir..

    Ya zaten bunlar yaptığımız şeyler, diyebilirsiniz 

    Katılıyorum, bunlar zaten yaptığımız şeyler.. Peki ama bu yaptıklarımızın ne kadarının farkındayız? 

    Bir şeyi bilmekle onu derinlemesine bilmek arasında dağlar kadar fark vardır.. 

    Üst biliş zaten bildiğimiz şeyi derinlemesine öğrenmemizi sağlayan ve başarı yolunda yaptığımız ve göremediğimiz ufak hataları bize gösteren bir rehberdir..



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Başarılı olma stratejileri 1: İyi bir plan yapmak

Sen Nasıl Öğreniyorsun; Değiştirerek mi, Özümseyerek mi, Ayrıştırarak mı yoksa Yerleştirerek mi? (Öğrenme Stilleri 2 Kolb'un Modeli)

Etkinlik zamanı, üst bilişsel bilgileri belirleme: Ben kimim, nasıl birisiyim?