Başarısızlığın kaynağıyla ilgili bilgi toplamak; Üst Bilişsel Bilgi
Önceki yazılarımızda üst bilişi ve öğelerini benzetmeler kullanarak ve somutlaştırmaya çalışarak anlatmıştık.
Bu yazımızda ise üst bilişin öğelerinden üst bilişsel bilgi hakkında konuşacağız..
Bir öğretmenin yetenekleri; Üst bilişin Ögeleri adlı bir önceki yazımızda üst bilişsel bilginin kısa bir tanımını yapmıştık.
Üst bilişsel bilgi; başarı yolunda, kendimiz ve kullandığımız yöntemler hakkında sahip olduğumuz bilgilerin tamamı ve bunların farkında olmamızdır.
Başarılı olmak için ilk olarak üst bilişsel bilgilerimizin farkında olmamız gerekir..
Bu noktada siz de bana "Biz zaten bir şeylerin farkındayız." diyebilirsiniz
Böyle diyebiliyorsanız doğru yolda, güzel bir başlangıç yapmışsınız demektir. Ama farkında olmak sadece ilk adımdır.. Başarmak için sadece farkında olmak yetmez ..
Kendimiz hakkındaki farkında olduğumuz bilgilerimizin doğru olması gerekir.. Çünkü üst bilişsel bilgiler yanlış olabilir
Şu an kafanızın karıştığının farkındayım amacımda zaten bu idi.. Yine bir örnekle şu ana kadar söylediklerimizi bir somutlaştıralım.
Matematikte başarısız olan birini düşünelim ve bu kişinin iç dünyasına bir dalalım
Matematikte başarısızım ----- bu söylem kişinin biliş düzeyine aittir. Kişi bunu yaşadığı deneyimlerle bilir.
-düşük not almak gibi-
Matematikte neden başarsızım? ----- bu söylem kişinin üst biliş düzeyine aittir. Kişi bunu kendine sorarak farkındalık oluşturmaya başlar.. Bu söylem sonucunda kişinin edindiği fikirler kişinin üst bilişsel bilgilerini oluşturur.. bu bilgiler doğru da olabilir yanlış da olabilir
Yanlış üst bilişsel bilgiler:
- Zeki olmadığım için matematikte başarısızım ..
- Zor bir ders olduğu için matematikte başarısızım ..
- Sayısal bir ders olduğu için matematikte başarısızım ..
Bu üst bilişsel bilgilerin yanlış olmasının sebebi bizi başarıya ulaştırmamasından kaynaklıdır..
Yani buradan şu sonucu çıkarabiliriz; bizi kısırdöngüye, amacımızdan farklı yollara sokan üst bilişsel bilgiler yanlıştır..
Bunu kalbi ağrıyan birinin cilt doktoruna gitmesi gibi de düşünebiliriz yani bir çözüm var ancak çözümü yanlış yerlerde arıyoruz
Doğru üst bilişsel bilgiler:
- Sevmediğim için matematikte başarısızım...
- Matematiği neden sevmiyorum?
- Çünkü matematiği anlamıyorum..
- Matematiği neden anlamıyorum?
- Çünkü yanlış çalışıyorum, dinlediğim öğretmenden anlamıyorum, tekrar etmiyorum, anlamak istemiyorum vb..
Buradan da şu sonucu çıkarabiliriz; bizi farklı bakış açılarına yönlendiren amacımıza ulaşmak için yeni yeni yollar gösteren üst bilişsel bilgiler doğrudur..
Sizde bu şekilde kendinizi sorgulayarak kendiniz hakkındaki üst bilişsel bilgileri bunların hangilerinin doğru hangilerinin yanlış olduğunu belirleyebilirsiniz..
Bu bilgileri öğrendik ne yapacağız? İşte bundan sonraki yazılarımızda anlatacağımız öğelerimiz -üst bilişsel izleme ve denetleme- bize üst bilişsel bilgilerimizi kullanmamızı sağlayacak yollar sunacak ...

Matematikte başarısızım çünkü zor bir ders ��
YanıtlaSil